Sunday، May 03، 2009
«بايد استاد و فرود آمدبر آستان درى که کوبه ندارد،
چرا که اگر بگاه آمده باشى دربان به انتظار توست واگر بيگاهبه در کوفتنات پاسخى نمىآيد.
کوتاه است در، پس آن به که فروتن باشى
آئينهيى نيکپرداخته توانى بودآنجا تا آراستگى راپيش از درآمدن در خود نظرى کنى هرچند که غلغلهى آنسوى در زادهى توهم توست نه انبوهىى مهمانان
که آنجاتورا کسى به انتظار نيست.»* * *
«من به هيات «ما» زاده شدمبه هيات پرشکوه انسان
تا در بهار گياه به تماشاى رنگين کمان پروانه بنشينم غرور کوه را دريابم و هيبت دريا را بشنوم
تا شريطه خود را بشناسم و جهان را به قدر همت و فرصت خويش معنا دهم»
که کارستانى از اين دستاز توان درخت و پرنده و صخره و آبشاربيرون است.»* * *
«آنک در کوتاه بىکوبه در برابرآنک اشارت دربان منتظر!
-دالان تنگى را که در نوشتهامبه وداعفراپشت مىنگرم:فرصت کوتاه بود و سفر جانکاه بوداما يگانه بود و هيچ کم نداشت
به جان منت پذيرم و حقگزارم!»
(چنين گفت بامداد خسته.)(شاملو)
Wednesday، December 31، 2008
ابهام در عکس
بهر حال طنز و مزاح باید در فرهنگ ما یجایی کاربرد داشته باشه ( این هم یه نوع مدیریت دانشه).
آیا این طور نیست؟ وقتی روابط درسی و کاری ما اینطوری میشه ،یعنی مصداق شعر زیر
گله میکرد ز مجنون لیلی
که شده رابطه مان ایمیلی
حیف از آن رابطه ی انسانی
که چنین شد که خودت میدانی
عشق وقتی بشود دات کامی
حاصلش نیست به جز ناکامی
نازنین خورده مگر گرگ تو را ؟
برده به دات کام و دات ارگ تو را؟
........
نامه ای پست نمودم بهرت
به امیدی که سر آید قهرت...
از دوستان می خواهم همکاری کنند و ادامه دهند...
با تشکر
جعفری منش
Saturday، December 27، 2008
اين تصوير را فراموش نكنيد
Monday، December 22، 2008
دوستان گرامی: خانمها وآقایان جعفری منش ، سوادکوهی ، خدایاری ، مبشر ، منیری ، ملکی و . . . ضمن تشکر از نکته سنجی همگی
با یک نگاه کلی به مجموعه مطالب با ارزش جمع آوری شده بنظر میرسد تقریبا یک Brainstorming در حال اتفاق است. همانگونه که میدانید طوفان فکری یک روش برای برانگیختن خلاقیت در یک گروه است که برای تولید تعداد زیادی ایده در مورد یک مسأله به کار میرود. در طوفان فکری رعایت چهار قاعدهی اساسی 1- تمرکز بر کمیت 2- اجتناب از انتقاد 3- استقبال از ایده های جدید 4- ترکیب و بهبود ایده ها ، الزامی بوده و نقشه کلی فرایند طوفان فکری بشرح زیر است:
با قبول فرض رخداد Brainstorming پیشنهاد میکنم:با همفکری دوستان در ابتدا Set problem بطور شفاف صورت گرفته و سپس سایر بندهای این دیاگرام بترتیب انجام و در نهایت لیستی از راهکارها تهیه و ارائه گردد.
لطفا در صورت خواندن این پیام نظرات خود را ارائه دهید.
با تشکر
نظر جدید
دوستان گرامی من فکر می کنم آن چیزی که در این داستان جایش خالی است استفاده از پتانسیل و نظرات دانشجویانی است که وارد این سازمان می شوند شاید نظرات شنیده شوند که برای ما هم بارها این اتفاق افتاده است ولی از حرف تا عمل راه بسیار است نکته جالب تر اینکه هنوز ما نمی دانیم که این روش در راستای اهداف آن سازمان است یا نه!! بهرحال چیزی که مشخص است استفاده نکردن از این ظرفیت خاص است که در اختیار سازمان می باشد
با تشکر
جعفری منش
توجه
Sunday، December 21، 2008
يافتن الگو براي مديريت صنعتي
براي اينكه اين راهكارها جنبه علمي تري داشته باشد پيشنهاد ميكنم ابتدا يك الگوي مناسب براي مديريت صنعتي پيدا كنيم و در گام دوم با توجه به ويژگيهاي و شرايط حاكم، راهكارهاي مناسبي ارائه كنيم.
Saturday، December 20، 2008
پیشنهاد Wiki
ويژگي هاي اقتصاد دانش محور
1- دانشي که مشتمل بر آموزش و تحقيق و توسعه مي باشد.
3- صنايع با فناوري برتر.
4- سرمايه هاي مخاطره پذير
استاندارد
- استاندارد هايي را جهت ايجاد ، انتشار ، جمع آوري و ذخيره سازي آن ايجاد كنيم كه من شخصاً براي اين فعاليت داوطلب هستم
- فعاليت هاي مربوطه ليست شود و هريك به افراد مشخص assign شود
- شخصي جهت پيگيري فعاليت ها انتخاب شود
- استاد محترم ، دكتر نصيرزاده در هر مرحله از فعاليت ها راهنمايي لازم را عنايت بفرمايند .
با تشكر
راهکار
با توجه يه حضور همه دوستان در بحث مديريت دانش سازمان مديريت صنعتي من با نظر آقاي جعفرمنش مبني بر انحراف سازمان از هدف اصلي را قبول دارم ولي بايد بتوان را حلي با توجه به وضع موجود براي سازمان پيشنهاد نمود
راه حلهايي که من پيشنهاد مينمايم:
1. ثيت و اطلاع رساني از فعاليتهاي جاري گروههاي مختلف سازمان
2. برگزاري جلسات بحث آزاد
3. جمع بندي فصلي مطالب ارائه شده
4. تعريف پروژه هاي مرتبط با مسائل سازمان براي دانشجويان براي پيدا کردن راههاي عملي
5. درگير شدن دانشجويان و اساتيد با پروژه هاي واقعي محيط کسب و کار و خلق راههاي نوين
با تشکر رامين زاهديان
پاسخ به پیشنهاد آقای سوادکوهی
با توجه به موردی که آقای سوادکوهی مطرح نمودند کلیه دانشجویان مدیریت صنعتی از مدرک معادل آگاهی کامل داشتند ولی این ضعف مدیریت صنعتی را پذیرفتند با این شرط که اساتید محترم مدیریت صنعتی در مقایسه با دانشگاههای دیگر برتری کامل دارد که ما در بعضی دروس ناظر آن بودیم ولی در حال حاضر به غیر از مباحث منتخب دروس دیگری هم وجود دارد که اساتید محترم آنها کم تجربه ویا می توان گفت تجربه کار عملی نداشتند پیشنهاد می نمایم در مورد این دروس هم بازنگری گردد تا از نظر کیفی هم تراز دروس دیگر قرار بگیرند تا بدین وسیله مراحل درستی از تبدیل دانش انجام گردد. با تشکر
پيشنهاد برای بحث استراتژی مديريت صنعتی
Friday، December 19، 2008
در جواب همه دوستان
دوستان عزیز حالا که در مورد سئوال جوابی دریافت نمی کنیم بهتر است با فرض احتمالات، بحث را پی بگیریم
من می خواستم از زبان دست اندرکاران بشنوم که هدف نهایی آموزش است اما متأسفانه همکاری نشد بهرحال میدانیم که پاسخ دیگری نمی توانستند بدهند ، بعد در نظر داشتم با نقد عملکرد ، انحرافات را ارزیابی کنیم البته فکر می کنم الان نیز در این جایگاه قرار داریم بگذارید اولین نظر را من بگویم و شما ادامه دهید
1- من فکر میکنم سازمان از مسیر اصلی آموزش انحراف داشته و به سمت نهادی که هدف اصلی آن سود آوری مالی است در حرکت است استدلال این موضوع به نظر بنده حرکت در مسیر توسعه کمی بدون در نظر گرفتن کیفیت است ، شاید این موضوع توسط شما رد یا موافق آن باشید بهر حال این یک نظریه غیر قطعی(پیش فرض) است که قصد داریم با همفکری آن را پخته و بر سر قبول و یا رد آن به اجماع برسیم
از دوستان گرامی خواهشمندم که نظرات خود را با قید شماره های بعدی ذکر کنند و در باب قبول و یا رد نظر اینجانب استدلال کافی را در حداکثر یک پاراگراف قید نمایند
با تشکر جعفری منش
Thursday، December 18، 2008
پيشنهاد انتشار ژورنال جهت جمع آوري و نشر دانش در مديريت صنعتي
( مانند Emerald ) در حوزه مديريت ايجاد و منتشر شود تا علاوه بر جمع آوري و نشر دانش در حوزه مديريت باعث ارتقاء بيشتر اعتبار براي مديريت صنعتي باشد. ايجاد يك ژورنال تخصصي ميتواند بازخوردهاي ديگر مانند ايجاد انگيزه براي اساتيد و دانشجويان در جهت ارائه مقالات خود در اين ژورنال ، استفاده از اين مقالات در صنعت ، تداوم همبستگي بين دانشجويان و اساتيد اين حوزه در سنوات آتي و ... را دارا باشد.
پيام ويژه براي دكتر نصيرزاده
با سلام خدمت دكتر نصيرزاده و ساير دوستان، يكي از مشكلات مراجع به اينگونه سايتها اين است كه بعضا احساس ميشود كه در فضاي مجازي، افراد نيز مجازي هستند لذا از جناب دكتر نصيرزاده درخواست دارم در صورت مشاهده اين گفتگو در سايت ، يك نظر يا راهنمايي هر چند كوچك در آن قرار دهند تا با اطمينان خاطر از اينكه استاد نيز در بحث و گفتگوي ما حاضر هستند، ادامه دهيم.
با تشكر
پیام
هیچ بخش مشاوره ای درخصوص ارائه راهکارهای صحیح و کمک به رفع مشکلات مدیریتی وجود ندارد
فقط درحیطه تدریس داده شده این احتمال دارد که اساتید بتوانند کمک مختصری، (آن هم بدلیل کمبود زمان) در اختیار دانش جویان خود قراردهند
پاسخ به خانم خدایاری
درصورتیکه سازمان درپایان هر ترم برای دانش اموختگان یکسری دوره های کارگاهی به صورت عملی و یا بازدید از یک سازمان و یا موسسه ای که مدیران آن توانسته اند به موفقیتهای چشمگیری برسند (دانش جویان و یا فارغ التحصیلان موفق از سازمان مدیریت صنعتی ) را برقرار می کرد مسلما مناسب و مفید به نظرمیرسید
پیام
با توجه به اینکه سازمان می بایست پرورش مدیران آینده و یا حداقل مدیرانی که درحال حاضردراین سازمان وجود دارند را به طورصحیح پرورش دهد بگونه ای که مدیران بتوانند چنان راهکارهای صحیح درکسب وکار ومدیریت را یاد بگیرند تا روشهایی که تا کنون انجام می دادند را کنارگذارده و از شیوه های صحیح مدیریتی استفاده نمایند ، عملا این امکان میسرنشده است و اگر هم بوده بسیار کوتاه انجام شده است
با توجه به اینکه یکی از اهداف مدیریت دانش ، جمع آوری این دانش از قبل تا کنون می باشد متاسفانه این نیزدرسازمان چنان چشمگیرانجام نشده است به طوریکه تا این لحظه نتوانستیم با دانش اموختگان دوره های قبل آشنایی پیدا کنیم از ارائه راهکارهای آنان استفاده نماییم وحتی هیچ سایت مشخص و معینی برای ارتباط مستحکم بین دانش آموختگان درهردوره با رده های بالاتر وجود ندارد
دراین چند گردهم آیی هایی که تشکیل شده ا ست هیچ یک از دوستان فارغ التحصیل دیده نشده است
ارتباط بین دوستان حتی درهمین سایت نیز بدلیل یک درس انجام شده و مطمنا بعد پایان این درس نیز اینگونه ارتباطات کم رنگتر متاسفانه می شود
هیچ گونه فضایی جهت ردوبدل کردن اطلاعات دانشجویان و فارغ التحصیلان درسازمان به طور گسترده وجود ندارد
خلق دانش انجام می گیرد ولی ذخیره این دانش و ارائه و دستیبابی به این دانش بسیار کم رنگ می باشد
Wednesday، December 17، 2008
مدیریت دانش درسازمان مدیریت صنعتی
1-خلق دانش 2
2- تدوین و ذخیره سازی دانش 1
3- استفاده ازدانش 3
4- انتقال وانتشار دانش 1
Tuesday، December 16، 2008
نحوه جمع آوري دانش
من شخصا استفاده از بانك هاي اطلاعاتي نظير oracle را پيشنهاد ميكنم كه از طريق يك interface ميتوان اطلاعات آنرا بروز رساني با ايجاد كرد .
نظر براي موضوع آقاي موسي زاد
نظر در مورد موضوع آقاي منيري
ميتوانيد آنها را حدس بزنيد؟
سلام
ضمن تشکر از نظر و پیشنهاد آقای سوادکوهی در این راستا پیشنهاد میکنم لیستی از موارد ایراد(مشکلات) در خصوص چرخه دانش در سازمان مدیریت صنعتی را با نظر جمعی تهیه کرده و راه حلهای پیشنهادی خود را بشکل منسجم ارائه نمائیم. برای شروع من چند مورد را که دوستان تا بحال مطرح کرده اند در لیست زیر جمع آوری و ارائه داده ام تا در صورت توافق سایر دوستان ، بشکل مشارکتی نسبت به اطلاح و تکمیل آن اقدام نمائیم.
مشکلات:
1- نبود مستندات کافی
2- عدم انتقال دانش
3- عدم برقراری مناسب رابطه بین مباحث کلاس با موارد واقعی دنیا و کشور
4- عدم ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات نشستهای دوره ای
5- عدم وجود بانک اطلاعاتی برای موضوعات مناسب برای انتخاب پاییاننامه جهت برقراری پیوستگی مناسب
6- گسترش دسترسی به اینترنت در داخل سازمان
7- . . .
Monday، December 15، 2008
روش هايي برای ارائه پيشنهاد
- خلق دانش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امتياز 4
- تدوين و ذخيره سازي دانش . . . . . . . . . . . . . . امتياز 6
- استفاده از دانش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امتیاز 6
- انتقال و يا انتشار دانش . . . . . . . . . . . . . . . . امتیاز 7
2- با مطالعه نظرات دوستان که بعد از اظهارات آقای دکتر نصیرزاده ارائه شد ، بنظر من مطالعه حداقل روزنامه ای اطلاعات کلی از ماموریت و اهداف سازمان مدیریت صنعتی (بر گرفته از سایت سازمان - که در زیر آمده است) مفید خواهد بود .
ماموريت سازمان مدیریت صنعتی
- كمك به توسعه ظرفيت مديريت كشور و تحول و بهسازي سازمانها
اهداف سازمان مدیریت صنعتی
- كمك به سازمانهاي دولتي و خصوصي به منظور بهبود سيستمها و روشهاي مديريت
- افزايش كارايي از طريق اجراي برنامه هاي مناسب آموزشي
- كمك به مديران و سياستگذاران در پيداكردن كمبودها و تنگناهاي اجرايي طرحها از طريق مشاوره و تحقيق در مقوله هاي مديريت
ارکان فعالیت سازمان مدیریت صنعتی
- خدمات آموزشی
- خدمات تحقیقاتی
- خدمات مشاوره ای و طراحی سیستم
همانگونه که در ماموریت ، اهداف و ارکان فعالیت سازمان مدیریت صنعتی (بر گرفته از سایت سازمان) نیز آمده است آموزش با هدف افزایش کارائی يكي از سه ركن به هم پيوسته فعاليت سازمان مديريت صنعتى است كه بمنظور تقويت توانمنديهاى اطلاعاتى و توسعه مهارت كاربرد تئورىهاى مديريت و ارائه آخرين دستاوردهاى علمى ارائه مىگردد.
در تاریخچه سازمان نیز آمده است که : از عمده مشكلات سازمان در طي دوران حيات اوليه، رفع تضاد بين «خدمات ارشادي» و «خدمات حرفه اي» بود. سازمان پس از مدتي دريافت كه ارائه خدمات رايگان براي دو طرف مشكلاتي را ايجاد مي كند، درنهايت سازمان به اين نتيجه رسيد كه ارائه خدمات رايگان، خدمت سازمان رابه نازلترين سطح تقليل مي دهد، لذا سازمان برآن شد كه از كارفرمايان بخواهد درقبال دريافت خدمات، هزينه هاي آنرا پرداخت نمايندو بعنوان يك خريدار واقعي عمل نمايند. . . . در دوران جنگ، سازمان توانست عليرغم دشواريهاي فراوان ناشي از شرايط خاص كشور، به حيات خود بعنوان بزرگترين و تنها موسسه خود اتكاي ارائه دهنده خدمات مديريت ادامه دهد.
Sunday، December 14، 2008
اهداف دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي
دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را از ديدگاه اهداف كاري ميتوان به دو دسته تقسيم كرد:
1-آنهايي كه به بطور مستقيم به كسب درآمد مي انديشند كه ويژگيشان حداكثر جذب دانشجو براي افزايش درآمد و حداقل كيفيت به علت كاهش هزينه ميباشد. بدهي است دانشجوياني كه در اينگونه دانشگاه ها و مراكز آموزشي تحصيل ميكنند، كسب مدرك در كوتاهترين زمان با حداقل هزينه بعنوان معيار كسب دانش قرار ميگيرد
2-آنهايي كه كسب درآمد را از طريق گسترش و ترويج دانش در جامعه و مراكز علمي و صنعتي سر لوحه كار خود قرار دادند . بنابراين دانشجويان و اساتيد به ترويج علم و كسب بيشتر دانش از نظر كيفي و كمي مي پردازند. زيرا درآمد آنها از كسب اعتبار علمي و گسترش دانش است.
البته به نظر من هريك از گروه هاي فوق نگرش خود را به كسب و كار دارند و بيشتر روش و استراتژي كسب و كار با يكديگر متفاوت هستند. شايد دوستان بتواند ويژگي هاي بيشتري براي اين دو گروه بيان كنند ولي به هر حال در كشور ما ميتوان كليه دانشگاه ها و مراكز آموزشي را به يكي از اين دو دسته تقسيم كرد در نتيجه ارائه پيشنهاد براي گسترش فاكتورها و شاخصها مورد نظر در حوزه مديريت دانش براي مركز آموزشي سازمان مديريت صنعتي كاملا به جواب اين سئوال بستگي دارد كه " مديريت صنعتي جزء كداميك از اين دو گروه ميباشد؟"
در واقع اين سئوال، تكرار سئوال بي پاسخ دوستان است كه هنوز بي صبرانه و مشتاقانه منتظر دريافت پاسخ آن جهت ارائه راه حل ها ،پيشنهادات و ... خود هستيم .
پیشنهاد جهت برگزاری Caseهای واقعی در مدیریت صنعتی
با تشکر از کلیه دوستان محترم که در ایجاد پیام همکاری مینمایند
پس از اجماع
با کمال تشکر از کلیه دوستانی که می اندیشند و با ابراز خوشحالی از سروسامان گرفتن موضوع بحث از دیگر دوستان نیز دعوت میکنم در این قالب و با این فرمت به جمع ما بپیوندند و بازهم از استاد خواهشمندم در خصوص موارد خواسته شده راهنمایی بفرمایند ، ضمنآ در خصوص موارد خواسته شده نمره من اینچنین است:
خلق دانش امتياز 1
تدوين و ذخيره سازي دانش امتياز 1
استفاده از دانش 2
انتقال و يا انتشار دانش 4
با تشکر جعفری منش
Saturday، December 13، 2008
يك نتيجه گيري كوتاه تا اين لحظه
مطالب آقايان سوادكوهي ، جعفري منش ، منيري ، زاهديان و خانم خداياري را خواندم .
با توجه به 6 الي 7 نظراخير متوجه شدم كه دوستان تمايل دارند تا اولاَ متقاعد شوند هدف اصلي سازمان مديريت صنعتي چيست؟ ثانياَ وضعيت فعلي سازمان در بجود آوردن ، استفاده و حفظ دانش چيست ؟ و ثالثاَ روش هاي مناسب براي ثبت و به اشتراك گذاري دانش در اين سازمان چيست؟
با توجه به پارامترهاي آقاي منيري در مرحله اول به اين صورت سازمان را ارزيابي ميكنم :
- خلق دانش امتياز 1
- تدوين و ذخيره سازي دانش امتياز 1
- استفاده از دانش 3
- انتقال و يا انتشار دانش 5
پيشنهاد برای ثبت اطلاعات نشتهای دوره ای
بارها شاهد بوديم که نشستهای دوره ای در مديريت صنعتی برگزار گرديده است اما در ثبت و باشتراک گذاری آنها بايد و شايد اقدامی صورت نپذيرفته است , حال اگر در اين جهت برنامه ای تدوين گردد مسلما به ايجاد و خلف و ثبت و باشتراک گذاری دانش کمک شايانی می گردد , و بانک دانشی مقيدی در اين زمينه فراهم می گردد .طراحی اين بانک نيز کار ساده ای است که به مرور زمان تکميل و از داده و اطلاعات به دانش تبديل می گردد.
با تشکر
هدف مدیریت صنعتی

هدف هرسازماني را اگر با ديدگاه نئوكلاسيك اقتصاد، به حداکثر رساني سود يا هر چيز ديگر بدانيم، وظيفه مديريت اين است که مقاديري از نهادهها و ستاندهها را انتخاب کند که سود را بيشينه ميسازند. براي انجام اين وظيفه، مديريت بايد به طراحي و کشف بازارها، ارزيابي کالاها و روشهاي توليد و مديريت فعالانه عملکرد کارکنان بپردازد. اين وظايف، دربردارنده نوعي عدم اطمينان هستند که غلبه بر آنها، مستلزم سرمايهگذاري درکسب اطلاعات، دانش و ايجاد روحيه نوآورانه است. در اغلب نظريههاي مديريت دانش، بر استفاده سازمان از دانش براي تطبيق مداوم خود با محيط خارجي (بازار، شرايط اجتماعي و سياسي، ترجيحات مشتري) تاکيد شده و در برخي نيز، دانش به مثابه محصول توليد و نه منبع توليد، تلقي شده است.
Friday، December 12، 2008
اجماع

اما دوستان من فکر میکنم جدای از مباحث درس مدیریت دانش که انصافاً دوستانی که تااین لحظه در وب سایت مطلب گذاشته اند زحمت کشیده و مستحق اجر زحمت هستند ... جدای از این موضوع می خواهم بدانم که آیا انتخاب یک موضوع نزد این جمع بدون دخالت استاد اینقدر سخت است من فکر می کنم باید کمی به عقاید و نظرات همدیگر بیشتر بها دهیم و بدانیم موضوعی که انتخاب شده شاید نتواند بطور کامل و صد درصد طبق نظر ما باشد پس یاد بگیریم که چگونه کار گروهی کنیم و از این فرصت بعنوان تمرینی استفاده کنیم در نهایت از خانم شر باف و آقای ملکی خواهشمندم مانند آقای منیری به بحث آقای سواد کوهی که من هم با آن موافقم بپیوندند و با توجه به موضوعات در پاراگرافهای کوتاه اظهار لطف و نظر بفرمایند و این بسیار بهتر از کپی کردن است چون در آن دانش خلق خواهد شد یا از tacit به explicit تبدیل می شود اما برای ادامه موضوع من از استاد سئوال داشتم که : در راستای آشنایی بیشتر با مجموعه مدیریت صنعتی راهنمایی فرمایند که هدف مدیریت صنعتی چیست ؟ پول در آوردن ، آموزش یا ...و اولویت با کدام است؟
چرخه مديريت دانش در مديريت صنعتي
يكي از اهداف من براي تحصيل در مديريت صنعتي كسب دانش و تجربه از اساتيد و دانشجويان مجرب بود. اين دانش و تجربه كه مشكلات كسب وكار و راه حل هاي آن ميباشد، ما بين دانشجويان و استاتيد به صورت شفايي (tacit) انتقال پيدا ميكند ولي در مديريت صنعتي جايي نيست كه اين دانش طبقه بندي و دسته بندي و ثبت (Explicit) شود. البته مديريت صنعتي سعي كرده كه با تشكيل گردهمايي ها و ايجاد سايتها و وبلاگهاي ، دانشجويان را به تامل و تبادل اطلاعات ترغيب كند ولي هنوز بنظر ميرسد در زنجيره توليد دانش يك يا چند حلقه مفقود و يا بازخورد كمي دارند. براينكه مسئله را بيشتر بشكافيم بهتر است ابتدا به چرخه دانش توجه كرد ( طبق مطالب ارائه شده در كلاس).
خلق دانش - > تدوين و ذخيره سازي دانش - > استفاده از دانش - > انتقال و يا انتشار دانش
حال در مديريت صنعتي اين چرخه چقدر كامل و مستحكم است؟ من به هر يك از اين موارد امتيازي بين 1 تا 10 مي دهم ( 1 براي ضعيف و 10 براي عالي )
خلق دانش امتياز 3
تدوين و ذخيره سازي دانش امتياز 5
استفاده از دانش 1
انتقال و يا انتشار دانش 8
نكته شايد در اينجا باشد امتياز ها متوازن نيستند ! شما هم ميتوانيد به اين موارد امتياز بدهيد
دقت در موضوع بحث
خواهشمند است دقت فرماييد موضوع خاص اقتصاد مبتني بر دانش و يا دانش نيست . اصلا موضوع مديريت دانش را بصورت فرضي كنار بگذاريم . و خاص به مديريت صنعتي فكر نماييم .حال مي خواهيم در جهت افزايش كيفي سرويسها و خدمات ارائه شده پيشنهاد دهيم و به صورتهاي مختلف هم هم افزايي ايجاد نماييم هم كسب وكار مديريت صنعتي را به نوعي بهبود بخشيم . و در آينده الگويي باشد براي ديگران و هنمينطور مزيت رقابتي ايجاد نماييم . براي اين كار به روش و جارچوبي خاص داريم كه اسم آن را مديريت دانش گذاشته اند مهم نيست در تئوري چه تعاريفي وجود دارد مهم ان است كه اين بصيرت ايجاد گردد كه به عنو ان نمونه دانش پنهان را به آشكار تبديل نماييم و يا اززحمات دوره هاي قبل استفاده نموده و يا بين گروه هاي مختلف هم افزايي ايجاد نماييم . استفاده از شاخصها نيز مي تواند با راهگشا باشد . موضوع اصلي جواب به Know How است كه چگونه در مديريت صنعتي مديريت دانش استقرار يابد و فرايندها و ساختار او و نظام حاكم برآن بر اساس دانش شگل گيرد و قابليت دانش تبديل به شايستگي و مزيت رقابتي گردد و اگر براساس شاخصهايي اكنون او را ارزيابي نموديم و به اعداد و ارقامي رسيديم بعداز اين راهكارها و پيشنهادها و با فرض اجراي آنها در آينده اگر بر اساس همان شاخصها ارزيابي نموديم اين شاخصها سير صعودي را نشان دهد . موضوع بالفعل رساندن مفاهيمي است كه در كلاس استاد آموختند و زياد نطق كردم
با تشكر
ارائه پيشنهاد در ارتباط با پايان نامه مديريت صنعتي
نگاهي سطحي بر اقتصاد مبتني بر دانش
کارآفرینی،کلید توسعه مبتنی بر دانش است
استراتژي و اقتصاد نوين اطلاعات
اقتصاد مبتني بر دانش 2
اقتصاد مبتني بر دانش
سيدشمسالدين حسيني عصر دوشنبه در مراسم اختتاميه پنجمين همايش ملي تجارت الكترونيكي، افزود: ما مشكلي در عرضه سرمايه در بخش فناوري اطلاعات ()IT نداريم، مشكل ما كمبود تقاضا براي سرمايهگذاري است.
وي اظهار داشت: مشكل كمبود تقاضا براي سرمايهگذاري در حوزه ITبه مفهوم تجاري نشدن آن حوزه است. مدل توسعه ITدر كشور تاكنون مدل طرف عرضه بوده و ما فكر ميكرديم كه عرضه، تقاضاي خود را ايجاد ميكند اما اين طور نشد و لذا سرمايهگذاري هم در اين بخش رشد نكرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در حال حاضر سرانه سرمايهگذاري در فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران ۶۰دلار و ميانگين جهاني آن ۵۰۰دلار است.
نظر دكتر نصيرزاده
حقيقتش اينه كه بعد از اينكه نظر دكتر نصيرزاده را خوندم هم بهم بر خورد هم اينكه به خودم اومدم .به هر حال تصميم گرفتم خيلي كوتاه در مورد اونصحبت كنم تا با هم به دكتر ثابت كنيم كه در كلاس ما هم تغييرات ميتونه سريع اتفاق بيفته :
من متوجه شدم كه ما معمولا حول دو موضوع در سايت نظر ميذاريم .
اول - copy - paste مقالاتي كه بدست مياريم كه خوب ، بد نيست چون بقيه رو هم مطلع ميكنه .
دوم - پاسخ درمورد نظرات ديگران
حالاپيشنهاد ميكنم كه حالا كه آقاي سوادكوهي "اقتصاد مبتني بر دانش" را بعنوان موضوع واحد انتخاب كرده همگي در مورد اون بحث كنيم و مقالات search شده خودمان رو هم دراين مورد در سايت قرار دهيم ، ضمناَ يادمون نره كه با بحث كردن پيرامون نظرات همديگه هم دانش رو به اشتراك گذاشتيم هم نظر دكتر تامين ميشه .
بچه ها يادتون باشه كه قراره به دكتر يه چيزي رو ثابت كنيم .
با سپاس فراوان - ملكي
Thursday، December 11، 2008
دوستان: پیش به سوی توافق و دانش آفرینی جمعی
سلام
به نظر می رسد یکی از دست آوردهای کار اینترنتی شما این است که این گروه برای توافق بر روی یک موضوع با دشواری روبروست و این یکی از موانع اصلی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان هاست که سوال یکی از دوستان بود. بنابراین برای اینکه غلط بودن ادعای من را ثابت کنید سریعا روی یک موضوع توافق کنید و ثابت کنید چگونه دانش جمعی شکل می گیرد.
موفق باشید
نصیرزاده
Wednesday، December 10، 2008
ارائه راهکار
دوستان با توجه به اینکه هدف اصلی از طرح درس مدیریت دانش ، بکارگیری این مدیریت در سیستم سازمانی می باشد که درآن فعالیت داریم خواهشمنداست نظرات خود را اعلام فرماییدکه :
1- چگونه می توان مدیریت دانش را دریک سازمان اجرا نمود
2- آیا درهرسازمانی می توان آن را اجرا کرد
3- درصورتی که به عنوان یک کارشناس درسازمان خود مشغول بکارباشید چگونه می توان مدیریت دانش را به مدیریت عامل اعلام نمود تا بدون جبهه گیری غیرمنطقی آ ن را اجرایی کرد
4 - بهترین راه حل شما چیست
5- چگونه می توان با یک ارائه منطقی بیان نمود که روشهایی که درحال حاضر درسازمان قابل اجرا است درآن مدیریت دانشی استفاده نشده است
خواهشمنداست با توجه به اینکه این موارد برای بنده بسیارمهم می باشد با راهکارهای سازنده خود اینجانب را همراهی نمایید
بااحترام
اطلاعیه مهم
با سلام
طبق آخرین صحبتی که با جناب آقای دکتر نصیرزاده شده است ایشان فرمودند که همگی درخصوص یک مطلب نظربدهید و از پراکندگی نظرات جدا خودداری شود خواهمشند است دراین خصوص دقت بیشتری بفرمائید
با تقدیم احترام
شعرباف
اقتصاد مبتنی بر دانش
فرمايش شما متين است , ليکن ماهيت اقتصاد کسب در آمد است ,چه مبتنی بر صتعت و کشاورزی باشد و چه بر اساس دانش , از شاخصهای توسعه دانش و اقتصاد مبتنی بر آن نيز گسترش استفاده از اينترنت , به عنوان ابزار توسعه ای دانش می باشد که با توجه به محدوديت فيزيکی و مکانی مديريت صنعتی راهکاری است در جهت افزايش اين شاخص ,که اگر در معيار سنجش جامعه ای کوچک باشد , زمينه را برای کسب و توليد دانش که گسب وکار اصلی مديريت صنعتی است فراهم می آورد .
با تشکر
Tuesday، December 09، 2008
من فکر می کنم موضوع استقرار مديريت دانش در مديريت صنعتی موضوع خوبی است اما همانطور که می دانیم مدیریت دانش نیز در تمام سازمانها و شرکتها بعنوان یک ابزار در جهت رسیدن به اهداف سازمان ها بکار می رود و عموماً بعنوان مسئلۀ عام المنفعه به آن نگریسته نمی شود بنابراین در هر سازمانی با در نظر گرفتن اهداف غایی آن سازمان و استراتژی های خاص آن سازمان ممکن است از مدیریت دانش برداشتهای متفاوتی در مراحل مختلف صورت پذیرد
بنابراین برای شروع بحث از دوستان مطلع خصوصاً جناب دکتر نصیرزاده خواهشمندم که در راستای آشنایی بیشتر با مجموعه مورد نظر راهنمایی نمایند مثلاً اگر هدف مدیریت صنعتی پول در آوردن باشد فرق میکند تا اینکه آموزش در اولویت باشد در پول بیشتر در آوردن در اختیار گذاشتن اینترنت برای دانشجویان روی نوت بوک توجیهی ندارد اما اگر اولویت آموزش باشد مسئله فرق می کند
با تشکر جعفری منش
نحوه انتخاب موضوع و ارائه پايان نامه
گسترش اينترنت
پيشنهاد می گردد , در مديريت صنعتی نحوه استفاده از اينترنت بصروت وايرلس گردد , و امکانی فراهم گردد تا دانشجويان از نوت بوک وخود بتوانند جهت استفاده از اينترنت استفاده نمايند , از طرفی نام کاربری آنها می تواند شماره دانشجويي آنها باشد .
با تشکر
